Shares
Followers
Following
The Taste of Things
Movie • 2023
SvDFilm
I Frankrikes Oscarsbidrag ”En doft av kärlek” blir kokerskan Eugenie och gourmeten Dodins förhållande allt mer romantiskt. SvD:s kritiker delar ut högt betyg.
Unfrosted
Movie • 2024
Jerry Seinfeld gör debut som regissör med en Netflixkomedi om hur frukostbakverket Pop-tarts uppfanns. Det är en djupt cynisk och framför allt katastrofalt tråkig utveckling av biopic-genren, skriver SvD:s kritiker.
Boy Kills World
”Boy kills world” med Bill Skarsgård är 115 minuter av konstant blodbad. Trots dess höga åldersgräns är den barnfilmsbanal, skriver SvD:s kritiker.
The Fall Guy
”The fall guy” är en actionspäckad hyllning till filmbranschens dolda hjältar – stuntmännen. Den är övertydlig och banal – men SvD:s kritiker låter sig övertygas.
The Settlers
Chiles Oscarsbidrag ”The settlers” är ett slags anti-västernfilm om folkmordet på Chiles ursprungsbefolkning. Det är svårt att slita blicken från bioduken, trots dess motbjudande tema, menar Jakob Åsell.
Challengers
Luca Guadagninos nya film ”Challengers” kretsar kring ett triangeldrama mellan två tennisrivaler. Den är snyggt konstruerad i all sin kitschiga cynism.
Pressure Point
Series • 2024 -
Det har gått 25 år, men smärtan från Lars Noréns ”Sju tre” finns kvar. SVT:s dramaserie om pjäsen som blev upptakten till Malexandermorden försöker reda ut vems fel det var att det gick så fruktansvärt illa.
Stormskerry Maja
Filmatiseringen av den åländska författaren Anni Blomkvists böcker ”Stormskärs Maja” har gjort succé i Finland. Trots sin kärva inramning har den lite av en hollywoodsk air, menar SvD:s kritiker.
Civil War
I ett framtida USA ligger landet i inbördeskrig. ”Civil war” följer de två krigsfotograferna Lee och Jessie som försöker intervjua den nya unionens president.
Back to Black
Det är underligt att en film som handlar om en geniförklarad musiker handlar så lite om musik. Sam Taylor-Johnsons biopic om Amy Winehouse blir i stället en enkel undergångssaga.
Youth (Spring)
Wang Bings tre och en halv timme långa dokumentär skildrar ett unikt tidsrum. Människorna vi möter i den kinesiska textilfabriken får nya vänner – men är också fast i strukturerna.
Kalak
Danska ”Kalak” handlar om Jan, som för att fly minnet av sin pappas övergrepp flyttat till Grönland. Filmen visar att Isabella Eklöf är en av Nordens intressantaste filmare, tycker SvD:s kritiker.
One Life
”One life” är en biopic om Nicholas Winton, som under sent 1930-tal räddade drygt 600 judiska barn från Prag. Tajmingen med 2024 års omvärldsläge är ruskigt relevant, skriver SvD:s kritiker.
Monkey Man
I sin debut som actionregissör slåss Dev Patel oavbrutet. Hans hämnddrama har en antydan till socialt patos – men är så blodigt att man till slut bara vill hålla för ögonen.
Io Capitano
Matteo Garrone prisades på Venedigs filmfestival för ”Kaptenen”. Det är ett vackert och rått migrationsdrama om två tonåringar som hamnar i händerna på cyniska smugglare.
Blix Not Bombs
”Blix not bombs” är en personlig dokumentär om den i dag 95-årige Hans Blix. Regissören Greta Stockklassa både lyfter människan Blix och ställer de jobbiga frågorna.
Rom
I ”Möte i Rom” vänds ett pars resa till Italien upp och ned när frun springer på sin gamla älskare. SvD:s kritiker tycker att Rom är helt bortkastat på filmens pladdriga huvudroller
Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person
Kanadensiska ”Humanistisk vampyr söker frivillig självmordsbenägen person” är en gullig film om en lite vilsen tonårsvampyr. Främst för de unga vuxna – men satiren biter även på den breda publiken.
How We Have Loved
”Som vi har älskat” är en dokumentär om den svenska folkmusikern Sara Parkman. Mest driv får filmen när man på nära håll får följa hennes skapande, skriver SvD:s kritiker.
Motherland
Dokumentären ”Motherland” följer den 18-årige Nikita under hans obligatoriska militärtjänstgöring i Belarus. Det är en kraftfull skildring systematiskt våld och det samhälle det utspelar sig i.
Drive-Away Dolls
Ethan Coens nya film ”Drive-away dolls” är en hektisk road movie om två tjejer som av misstag kommer över en dyrbar last. Tokroliga upptåg, men för lite svärta, tycker SvD:s kritiker.
Crossing
Levan Akins nya film handlar om det omaka paret Achi och Lia. De är på resa till Istanbuls kvarter för transexuella, för att söka rätt på den försvunna Tekla.
Handling the Undead
”Hanteringen av odöda”, som bygger på en roman av John Ajvide Lindqvist, skildrar ett Oslo där döda plötsligt kommer till liv igen. Regissören Thea Hvistendahl briljerar med en dov nordisk stämning.
Evil Does Not Exist
Hamaguchis första film efter Oscarsvinnaren ”Drive my car” är en historia om en far och dotter som lever ett fridfullt liv i naturen. När storföretag utmanar deras vardag inleds en konflikt – som inte blir alltför svartvit.
The Hypnosis
När Vera går i hypnos förändras hennes beteende – och det ställer lanseringen av den app hon tagit fram med sin kille på spel. Med sin debutfilm ”Hypnosen” ansluter Ernst De Geer till den skara regissörer som gillar obekväm stämning.
May December
Todd Haynes nya film följer det verkliga fallet där en 35-årig lärarinna dömdes till fängelse för en kärleksrelation med sin 13-årige elev i USA. ”May December” kryllar av lögner, självbedrägerier och frågor om samtycke.
There's Still Tomorrow
Delia försöker få ordning på tillvaron med fyra jobb, ett hushåll och tre barn, samtidigt som hennes lynnige man utövar våld mot henne. Samtidigt är filmen så rolig att man måste skratta mitt i eländet.
The Last Journey
I ”Den sista resan” försöker Filip Hammar ingjuta lite ny livsglädje i sin far med hjälp av sin vän Fredrik Wikingsson och en gammal Renault. Det är oavbruten underhållning.
Dune: Part Two
Andra delen av ”Dune” är ett kraftfullt visuellt förverkligande av Frank Herberts snart 60 år gamla bok. Villeneuves pampiga rymdsaga dundrar mot SvD:s kritiker i full styrka.
Längtan till Áhkká
När Magnus Granér kom över sin gammelmorfars dagbok bestämde han sig för att gå i hans fotspår. Dokumentären ”Längtan till Áhkká” tar skidfilmsgenrén till en ny nivå.
All of Us Strangers
Regissören Andrew Haigh utgår från en japansk spökhistoria för att skildra kärleksrelationen mellan Adam och Harry. Filmen väjer inte för allmängiltiga smärtpunkter.
The Promised Land
I ”Bastarden” befinner vi oss i Danmark år 1755, och krigsveteranen Ludvig Kahlen har fått i uppdrag att bruka den karga jorden. Mads Mikkelsen är som klippt och skuren för rollen.
The Teachers' Lounge
När en av Carla Nowaks elever anklagas för stöld tappar hela skolan kontroll över skeendet. Tysklands Oscarbidrag ”Lärarrummet” hyllas av SvD:s kritiker.
Megaheartz
Guldbaggeprisade Emily Norling är tillbaka med hybriddokumentären ”Megaheartz”. Den skildrar fyra kvinnors berättelser om kärlek och deras vilja att börja om.
Love Will Save Us
”Sveriges första syntfilm” kallas detta drama om ett kärlekspar som förenas i sitt intresse för Düsseldorfs musikscen. Precis såhär var 1986, skriver SvD:s kritiker.
The Zone of Interest
Jonathan Glazers ”The zone of interest” är en film om Förintelsen som skildrar den idylliska vardagen hos folkmordets verkställare. Mer än ondskans banalitet handlar den om ondskans alldagliga obscenitet, skriver SvD:s kritiker.
Håkan Bråkan 2
Den senaste filmen om Håkan Bråkan var en rejäl tittarsuccé och nu kommer uppföljaren – ett fartfyllt djungeläventyr.
Smoke Sauna Sisterhood
Dokumentären ”Smoke sauna sisterhood” följer ett gäng estniska kvinnor som bastar året runt. Den verkliga nakenheten finns i berättelserna som kvinnorna delar på laven.
Dream Scenario
Den ytterst vanliga mannen Paul Matthews inser en dag att han figurerar i främlingars drömmar. ”Dream scenario” är en lekfull skräckkomedi om att bli viral och canceled.
Argylle
Elly Conway skriver spionromaner om agenten Argylle – men när handlingen i böckerna blir verkliga dras hon in i den kriminella världen. Det blir inte särskilt spännande.
The Nature of Love
En redan upptagen kvinna reser till sin sommarstuga och faller för sin snygga snickare. ”När Sophia mötte Sylvain” är en film om passion – som ändå når fram till verkliga smärtpunkter.
Poor Things
Yorgos Lanthimos första film sedan ”The favourite” handlar om en vetenskapsman som återupplivar en kvinna med ett spädbarns hjärna.
The Old Oak
Med ”The Old Oak” avslutar Ken Loach sin långa karriär. Filmen sätter hela känsloregistret i gungning – men blir nästan pekboksövertydlig.
Masters of the Air
Series • 2024 - 2024
Spielbergs och Hanks nya serie ”Masters of the air” kallas för en ”Band of brothers” i luften. Fullkomligt hisnande luftstrider varvas med jazzkvällar och permisromanser.
Stockholm Bloodbath
”Stockholm bloodbath” skildrar den dansk-svenska halshuggningsorgien 1520 med en moderniserad twist. Filmen är varken en triumf eller misslyckande.
The Eternal Memory
Den chilenska regissören Maite Alberdi Oscarsnominerades för sin förra film ”The mole agent”. Nu är hon tillbaka med en drabbande kärleksskildring om demens.
Perfect Days
I Japans senaste Oscarsbidrag möter vi Hirayama, som lever ett inrutat liv fullt av arbete och små glädjeämnen. Wim Wenders har gjort en fin film om det stora i det lilla.
The Holdovers
”The holdovers” är specialskriven för Paul Giamatti, som än en gång får visa sin virtuosa förmåga att spela fram en småaktig, sadistisk humor i rollen som den fruktade läraren Paul Hunham.
Four Little Adults
Normöverskridande relationer står i centrum när Selma Vilhunen skildrar polyamorösa äktenskap. Inledningsvis hettar det till, men SvD:s Olga Ruin saknar en fördjupad analys av den frigjorda kärlekens baksida.
Hammarskjöld
Mikael Persbrandt ger den nya biofilmen om FN:s svenska generalsekreterare Dag Hammarskjöld mänsklighet. Men det historiska dramat förblir alltför obalanserat.
The Final Race
”Ett sista race” trycker gasen i botten med sikte på en föreställd folkhemspublik. Den svenska juldagskomedin liknar ”Göta kanal”. Men när skämten går i stå börjar man snart fingra efter handbromsen.
Aquaman and the Lost Kingdom
Vattumannen Jason Momoa är tillbaka, för på någons – oklart vems – begäran har ”Aquaman” från 2019 fått en uppföljare.
Monster
Vem är människa och vem är monster? Kore-edas nya film rör sig i skolmiljö med komplexa perspektivbyten. Bäst är scenerna som dröjer vid det instängda och karaktärernas futtighet.
Maestro
”Maestro” är regissören Bradley Coopers film. Med full energi gestaltar han själv den legendariske tonsättaren och dirigenten Leonard Bernstein, vars kärleksliv var minst sagt komplicerat.
Wonka
Willy Wonkas första steg i godisbranschen skildras i den nya filmen. Timothée Chalamet är briljant som en ung och vänlig chokladfabrikör.
Den norska regissören Thea Hvistendahls skräckdrama ”Hanteringen av odöda” inviger Göteborgs filmfestival nästa år. Filmen bygger på John Ajvide Lindqvists succéroman.
Love You Bye
Annika Fredrikssons ”Puss hej då” är en dokumentär där vi följer hennes systers sammanfallande äktenskap. Tyvärr tar man inte med sig någonting från filmen.
Last Summer
Ett kärleksdrama mellan en kvinna och hennes styvson leder till en katastrof. ”En sommar” är en stark påminnelse om hur filmkonst ser ut när den är som bäst, menar Jon Asp som ger den högsta betyg.
Wish
I ”Önskan” följer vi Asha som ska städa upp röran efter den onda kungen Magnifico. Det är mysigt att se alla blinkningar till Disneys rika historia.
Reality
”Reality” är ett ordagrant återgivande av det förhör FBI höll med Reality Winner, kvinnan som läckte information om rysk inblandning i det amerikanska valet. Det blir ett klaustrofobisk kammarspel.
100 Seasons
Svenska ”100 årstider” är något slags mellanting mellan dokumentär och spelfilm – en fiktiv fortsättning på verkliga händelser. Det är en magnetisk filmupplevelse.
Priscilla
Sofia Coppola är lojal mot sin huvudperson i ”Priscilla” – som skildrar den förnedrande vardagen som bifigur i Elvis Presleys liv.
Scrapper
”Scrapper” följer tolvåriga Georgie som efter sin mammas död klarar sig helt ensam – tills hennes försvunne pappa dyker upp. Varför är barn på film ofta som små, tuffa vuxna?
Savage
Movie • 2022
Ahmed Abdullahis nya film är en svensk boxningshistoria som leder tankarna till ”Rocky” och ”Million dollar baby”. Men dess skildring av moderskap får den att sticka ut.
Shame on Dry Land
Axel Peterséns ”Syndabocken” utspelar sig bland svenskar i nätkasinonas högborg – skatteparadiset Malta. Joel Spira briljerar i huvudrollen, en man på flykt efter ett bedrägeribrott.
How to Have Sex
Stockholms filmfestival-prisade debuten ”How to have sex” skildrar brittiskt festliv vid Medelhavet. Den skildrar grupptryck, sex och samtycke utan att bli moraliserande.
Napoleon
Ridley Scotts film ”Napoleon” är stabil underhållning för dem som gillar fältslag. Men filmen blir mest oväsen.
Joan Baez: I Am a Noise
Den bioaktuella filmen ”Joan Baez I am a noise” rymmer berättelser som tidigare inte släppts fram om den amerikanska sångaren Joan Baez. En dokumentär som dröjer sig kvar i medvetandet.
The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes
Den nya ”Hunger games”-filmen utspelar sig 64 år före den första trilogin. Upplägget är sig likt – men Julia Finnsiö undrar om de gjort filmen fånig med flit.
Somliga går med trasiga skor
Snart 40 år efter den folkkäre trubadurens död kommer dokumentären ”Somliga går med trasiga skor”. Karoline Eriksson tycker att många trådar om Cornelis Vreeswijks liv lämnas hängande.
November
I ”November” följer vi polisens intensiva första dagar efter terrorrattackerna i Paris 2015. Jeanette Gentele tycker att den lyckas hålla sig från att bli en hjältesaga.
The Marvels
”The Marvels” är den 33:e filmen i Marvels allt rörigare superhjälteuniversum. Julia Skott tycker att de knökat in lite väl mycket på filmens knappa två timmar.
The Gullspång Miracle
Två äldre norska systrar hittar tecken från Gud under en lägenhetsvisning – och säljaren är identisk med den äldre syster som tog livet av sig. ”Miraklet i Gullspång” ställer frågor om dokumentärfilmen som konstart.
Paradise Is Burning
Tre systrar lever utan föräldrar – men när soc kräver ett familjemöte måste Laura hitta någon som kan spela mamma för att undvika fosterhem. Den lesbiska vinkeln på detta coming of age-drama är intressant, menar Olga Ruin.
Vintersaga
Ted Ströms klassiska låt ”Vintersaga” har blivit film. Carl Olssons tablåer utspelar sig i vinterlandskap där människor tillfälligt lyses upp, skriver Jon Asp.
Carousel
Ett kompisgäng får en hel natt med vip-platser på Lisebergs Halloweenfirande – men någon på nöjesfältet söker hämnd för ett gammalt bråk. Ibland är genrefilm som allra bäst när den bara är habil, menar Julia Skott.
Killers of the Flower Moon
Martin Scorseses nya thriller handlar om hur svindlare lurade till sig osagernas oljerättigheter. Den är visuellt stilren och storslagen, menar Karoline Eriksson.
Fallen Leaves
Aki Kaurismäkis nya film är på vissa sätt en romantisk dramafilm av klassiskt snitt. Men genomgående lyckas han finna och lyfta det allra mest mänskliga.
The Conference
”Konferensen” är en svensk skräckfilm baserad på Mats Strandbergs bok. Skådespelarna borde söka sig till något värdigare, skriver SvD:s kritiker.
Together 99
Stjärnorna kom när Lukas Moodysson kallade. Gänget från ”Tillsammans” är tillbaka i uppföljaren. ”Det var som en betald återträff”, säger Gustaf Hammarsten.
24 år efter premiären av ”Tillsammans” återförenas nu det gamla gänget i en uppföljare. Ingen i svensk film skriver så rolig dialog som Lukas Moodysson, menar SvD:s recensent.
Love Life
I den japanska filmen ”Love life” är en redan stökig familj med om en tragedi. Filmens slutscen kommer med rätta att bli omtalad, tror SvD:s kritiker.
Dumb Money
Spelbutikskedjan Gamestop blev för några år sedan ekonomivärldens största snackis, tack vare ett gäng snubbar på internet som ville sätta dit hedgefondhöjdarna. ”Dumb money” skildrar hur det hela gick till.
The Wonderful Story of Henry Sugar
Wes Andersons nya handlar om den snåle Henry Sugar. Kortfilmen som bygger på Roald Dahls novell är full av inspirerad berättarglädje.
Hypermoon
I Mia Engbergs tredje och sista del i sin filmsvit skildras hennes kamp mot cancern. Men filmen låter oss bli medresenärer på en större resa än så, menar SvD:s kritiker.
The Creator
I en framtida värld bedriver mänskligheten ett väpnat krig mot androider. Science fiction-filmen ”The creator” ställer flera frågor om vad det innebär att vara människa.
Songs of Earth
I ”Jordens sång” vill Margreth Olin återvända till sin uppväxts natur och se den genom sina föräldrars ögon. Filmen är full av oförställd sorg och kärlek, menar SvD:s kritiker.
Nikolaj Arcels ”Bastarden” blir Danmarks Oscarsbidrag i kategorin bästa internationella film. Filmen baseras på den sanna storyn om den utfattige före detta soldaten Ludvig Kahlen, som på mitten av 1700-talet bestämt sig för att försöka odla upp den hedmark som alla menar är omöjlig att göra någonting av. Huvudrollen spelas av Mads Mikkelsen, me...
The Beasts
I ”De ovälkomna” flyttar ett medelålders par in i en liten bergsby och en våldsam grannfejd inleds. En stum oroskänsla dröjer sig kvar i eftertexterna, menar SvD:s recensent.
Anatomy of a Fall
Rättegångsthrillern ”Fritt fall” belönades med 2023 års Guldpalm i Cannes, och kretsar kring en pappas död. Genom filmens gång visar sig allt vara mer komplicerat än det verkade från början.
Past Lives
Vännerna Na Young och Hae Sung skiljs åt när de är 12, men återförenas 24 år senare. ”Past lives” är en gripande film om allt som kunde ha varit men inte blev, skriver SvD:s kritiker.
Pushing
”Pushing – från Rättvik till Kalifornien” är en film om hur Rättvik blev internationellt känd som skejtstad på 80-talet. Samtidigt träffar vi 10-åriga Hedda som försöker bli nästa stjärna.
Opponent
”Motståndaren” blir Sveriges kandidat i kampen om en Oscar för bästa internationella film. – Det är lite overkligt, säger regissören Milad Alami.
Yorgos Lanthimos Venedigfavorit ”Poor things” blir öppningsfilm på Stockholms filmfestival i november. Filmen fick Guldlejonet på festivalen i Venedig i år.
After Work
Erik Gandinis nya film ”After work” är en dokumentär om vår tids förhållande till arbetet. Klokt nog avstår den från att vara tesdrivande, menar SvD:s kritiker.
A Haunting in Venice
Kenneth Branaghs tredje Agatha Christie-filmatisering utspelar sig i Venedig. Varför har de tagit sig sådana friheter med berättelsen?, undrar SvD:s kritiker
Unruly
Marens ungdomliga trotsighet får henne institutionaliserad på ett hem för funktionsnedsatta eller lössläppta. Danska ”De ostyriga” är svår att skaka av sig, skriver SvD:s kritiker.
The Abyss
”Avgrunden” är den första riktigt stora svenska katastroffilmen, och skildrar ett Kiruna som kollapsar. Tyvärr har den lite svårt att fylla ut den stora Hollywoodkostymen.
L'immensità
I italienska ”Min enastående mamma” följer vi en medelklassfamilj där pappan är våldsam och ett barn lider av könsdysfori. SvD:s kritiker tycker att filmen mest blir en vacker yta.
Make Democracy Great Again
I dokumentären ”Make democracy great again” frågar sig journalisten Jan Scherman om den västerländska demokratin kommer att överleva.
Fantastic Machine
”And the king said, what a fantastic machine” är en svindlande historielektion om fotografiets historia. Filmens alla funderingar och frågor lämnar åskådaren lätt vimmelkantig, menar SvD:s recensent.
Son of the Mullah
”Son of the mullah” berättar historien om den iranske journalisten Rohollah Zam, som avrättades av den iranske regimen för sitt arbete för oppositionen.
Strays
I ”Doggy style” möter vi ett gäng herrelösa hundar som bestämmer sig för att hämnas på de människor som betett sig illa. Tunnhudade kaninägare varnas – för andra är det en perfekt lättviktskomedi, skriver SvD:s kritiker.
Canceled
Ett gäng profiler från sociala medier åker ut i ödemarken för att skapa content – men hittar något de inte räknat med. I Joakim ”Jockiboi” Lundells nya skräckfilm används väl beprövade knep.
Passages
Ett homosexuellt pars liv kastas omkull då en av dem inleder en affär med en ung kvinna. Den amerikanske regissören Ira Sachs nya film växer efter hand till något innerligt, menar SvD:s recensent.
Cobweb
”Cobweb” är en klassisk ”hemsökt hus”-historia om en pojke som plötsligt hör konstiga knackningar i väggen. SvD:s kritiker ser en underhållande skräckis.
Blue Beetle
När Jaime kommer över en hemlig låda från storföretaget Kord får han superkrafter. SvD:s kritiker uppskattar filmens arbete med representation.
Lord of the Ants
Poeten Aldo Braibanti dömdes för att ha haft ett förhållande med en ung man i Italien under 60-talet. Filmatiseringen av hans liv fastnar i det biografiskt redovisande, menar SvD:s kritiker.
The Kings of the World
Rá och hans vänner lever på gatorna i Medellín men drömmer om en annan tillvaro. Det är den visuella variationen som skapar nerv i nya biofilmen ”The kings of the world”.
Haunted Mansion
Efter succéerna med ”Pirates of the Caribbean” försöker Disney för andra gången ge bioliv åt en av sina åkattraktioner. Men till vem riktar sig egentligen spökkomedin ”Haunted mansion”?
Breaking Social
Dokumentärveteranen Fredrik Gertten skräder inte orden i ”Breaking social”. Skildring av den uppgivenhet och ilska som ojämlikhet kan skapa är ambitiös men hade kunnat fördjupas.
Disco Boy
Fotot är vackert och såväl längtan från Belarus som Främlingslegionens framfart är aktuella ämnen. Men italienske Giacomo Abbruzzeses debutfilm saknar psykologiskt djup.
War Pony
”War pony” som utspelar sig i ett nordamerikanskt reservat är akut och hjärtskärande. Men till skillnad från många andra filmer som rör sig i marginalen är det här ingen misärskildring.
Oppenheimer
Christopher Nolans efterlängtade film ”Oppenheimer” skildrar Manhattanprojektet och atombombens skapelse. SvD:s recensent ser en storslagen biopic.
Houria
Fransk-algeriska regissören Mounia Meddour har skapat en medryckande skildring av kvinnlig motståndskraft i en skadad samhällskropp. Men dansen blir en alltför övertydlig metafor.
Marinette
”Marinette” handlar om den franska föredetta fotbollsstjärnan Marinette Pichon. Filmen intresserar sig för mycket för hennes karriär och för lite för hennes liv utanför planen.
Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One
Tom Cruise är återigen tillbaka i rollen som ”Mission impossible”-hjälten Ethan Hunt. SvD:s kritiker ser en fulländad actionfilm.
Insidious: The Red Door
I skräckserien ”Insidious” femte och sista del plågas huvudpersonerna av onda demoner. Men filmen hemsöks framför allt av ett sirapströgt berättande.
Elemental
I den senaste filmen av Pixar är vi i Elementstaden, där varelser av eld, vatten, luft och jord bor sida vid sida. SvD:s kritiker är uttråkad under ”Elementärt”.
No Hard Feelings
32-åriga Maddie hyrs in av ett par föräldrar för att dejta, och ligga med, deras son Percy. Den i USA kontroversiella ”No hard feelings” har sina förtjänster, skriver SvD:s kritiker.
Sick of Myself
”Sick of myself” är en satir över konstvärlden och vår samtida uppmärksamhetstörst. Det finns mycket att gilla, men filmen är märkligt ojämn, enligt SvD:s recensent.
The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
När Harold får ett brev från en bekant från det förflutna ger han sig iväg på en lång vandring. Det är ett äldredrama till långsamhetens lov, menar SvD:s kritiker.
Indiana Jones and the Dial of Destiny
I den femte filmen om ”Indiana Jones” har man kastat in lite befriande diskbänksrealism. Snabbt blir filmen dock lite för sprängfull av idéer.
The Stroll
Kristen Lovell vill inte att berättelser om transkvinnor alltid ska fokusera på det tragiska och brutala. Berättelsen om ”The stroll” i New York är sevärd för alla.
Synthetic Flowers
I ”Blomster” festar ett gäng 19-åringar, rör sig mellan radhus och rejv med klimatkatastrofen som fond. Den är som en klassisk ungdomsfilm för en ny generation.
BlackBerry
”Blackberry” berättar historien om vännerna bakom den kortlivade men nyskapande mobiltelefonen med samma namn. Det är en nyansbefriad komedi man inte behöver ta på allvar.
The Flash
I den nya DC-filmen ”The Flash” utforskar superhjälten parallella universum. Det är ett piggt äventyr, skriver Elias Björkman.
Transformers: Rise of the Beasts
Den sjunde spelfilmen om robotarna ”Transformers” är en rättfram actionrulle. SvD:s kritiker njuter av tidsmarkörerna från 90-talets New York.
The Crowded Room
Series • 2023 - 2023
Apples nya serie vill djupdyka ned i psyket på en sjuk man som anklagas för mordförsök. Historien blir alldeles för förutsägbar, menar SvD:s recensent.
Asteroid City
”Asteroid city” skildrar ett filmteam som under lockdown fastnar i en ökenstad. SvD:s kritiker ser en tråkig komedi.
The Boogeyman
Stephen Kings novell ”The boogeyman” har blivit en skräckfilm av klassiskt snitt. SvD:s kritiker ser en mörk, habil husrysare.
Normale
En cannabisrökande MS-sjuk pappa och hans ansvarsfulla dotter hotas av socialen. Filmen är både lekfull och omsorgsfull, skriver SvD:s kritiker.
The Eight Mountains
Två barndomsvänner återförenas som vuxna i en italiensk alpby i detta Cannes-prisade drama. SvD:s recensent menar att den saknar psykologisk fördjupning.
The Little Mermaid
Efter 34 år har Disneyklassikern ”Den lilla sjöjungfrun” också blivit spelfilm. SvD ser ett dystert musikaläventyr som framför allt känns onödigt.
Smoking Causes Coughing
Quentin Dupieuxs superhjältefilm är en skruvad parodi på gamla tidens actionrullar. Det är mer som en samling sketcher än en traditionell långfilm, enligt SvD:s kritiker.
The Night of the 12th
I det hyllade kriminaldramat ”Natten till den 12:e” utreds mordet på en ung kvinna i en fransk småstad. Filmen ställer fler frågor än den besvarar, skriver SvD:s kritiker.
The Good Driver
Taxichauffören Ivan försöker att vara en god människa i en rutten tid. Trots filmens viktiga motiv blir resultatet något ensidigt, skriver SvD:s kritiker.
Jeanne du Barry
Under onsdagen visades ”Jeanne du Barry”, Maiwenns nya film med Johnny Depp i huvudrollen, på Cannesfestivalen. SvD:s Karoline Eriksson är på plats i Frankrike.
The Mother
En lönnmördare tvingas överge sitt gömställe för att skydda den dotter hon tidigare i livet övergav. SvD:s kritiker ser en sopig och missriktat gravallvarlig actionrulle.
Before, Now & Then
Det är i Asien de allra mest vitala filmerna görs i dag. Den indonesiska ”Innan, nu och då” handlar om en ung kvinna som inte lyckas bli fri sina minnen från krig och förlorad kärlek.
Let the River Flow
Ole Giævers film handlar om samen Esters liv när Stortinget 1978 lät bygga en damm i Altaälven. Dramat visar att både väldigt mycket och väldigt lite hänt sedan dess.
Love According to Dalva
Tolvåriga Dalva hämtas av myndigheterna samma kväll som hennes pappa grips av polisen. Det är inte okomplicerat men filmen handlar framförallt om hopp och läkning, menar SvD:s recensent.
Guardians of the Galaxy Vol. 3
I den tredje delen av ”Guardians of the galaxy” måste superhjältegänget återigen slå sig ihop för att rädda sin tvättbjörnskompis Rocket. SvD:s kritiker gillar filmen men finner den väl våldsam.
Bullets
”Bullets” handlar om 12-åriga Abdel som tvingas välja mellan den gängkriminella banan eller sin skolgång. Filmen kommer nog att gå varm på skolbiovisningar, förutspår SvD:s kritiker.
Beau Is Afraid
Efter succén ”Midsommar” är Ari Aster tillbaka med skräckisen ”Beau is afraid”, där en deprimerad man försöker ta sig hem till sin mammas begravning. Det är maffigt men går inte riktigt ihop, tycker SvD:s recensent.
Other People's Children
I ”Andra människors barn” måste Rachel ställa sig frågan: är risken att förlora sin bonusdotter värre än att förlora sin pojkvän? Se filmen för skådespelerskan Virginie Efira, skriver SvD:s recensent.
School Under Siege
Nils Peter Löfstedts nya dokumentär handlar om polisens kritiserade insats vid en gymnasieskola i Göteborg, där 500 ungdomar frihetsberövades. ”På Hvitfeldtska bodde vi” visar bara en sida av myntet, menar SvD:s recensent.
Evil Dead Rise
Den klassiska filmserien ”Evil dead” får nu ett femte kapitel, 42 år efter det första. SvD:s kritiker genomlider ett riktigt hafsverk.
The Village of Roses
I Hanna Heilborns dokumentär får vi besöka ett rivningshotat romskt läger utanför Milano. Filmen är en osentimental hyllning till ett folk som hindrats från att leva som alla andra, menar SvD:s kritiker.
The Store
I ”Butiken” möter vi personalen i matvaruaffär under en pågående kris. Regissören Ami-Ro Sköld skapar en helt egen värld, menar SvD:s recensent.
Sisu
En hårdnackad ensamvarg i Finland stöter samman med en tysk patrull. Filmen är en trevlig throwback till lågprisfilmer på Coop, skriver SvD:s kritiker.
Butterfly Vision
I ”Butterfly vision” återvänder Lilia efter att ha hållits fången hos separatister i Donbass. Magen växer men tillvaron präglas av att något har förlorats, skriver SvD:s recensent.
Renfield
Renfield arbetar som jurist åt Dracula i en ny skräckkomedi om den klassiske vampyren. Filmen är underhållande som gimmick, menar SvD:s kritiker.
The Quiet Girl
En ung flicka skickas iväg från sin stora familj att bo hos släktingar under sommaren 1981. SvD:s recensent ser en Oscarsnominerad film där allt och inget händer.
Revoir Paris
För Mia är det svårt att förstå hur livet bara går vidare, efter terrorattentaten i Paris 2015. Filmen blir som ett heroiskt porträtt, skriver SvD:s kritiker.
Air
I ”Air” skildras historien om hur Nikes och Michael Jordans samarbete skapade världens mest omtalade sportsko. Det är en mycket amerikansk publikfriare, skriver SvD:s recensent.
The Super Mario Bros. Movie
Den legendariske tv-spelsrörmokaren Super Mario har blivit med långfilm. SvD:s recensent tycker att filmen lyckats behålla en autentisk Nintendo-känsla.
Storm
En pojke drunknar och genast börjar folk spekulera om hur det gick till. Filmen borde stanna kvar längre vid sina frågeställningar, enligt SvD:s kritiker.
Iman flyr från Iran till norra Sverige, där han återupptar sin brottarkarriär för att öka chansen till uppehållstillstånd. SvD:s kritiker ser en film som bitvis blir poesi.
Lost Illusions
Movie • 2021
I ”Förlorade illusioner” möter vi en ung man i Paris som drömmer om att bli författare och journalist. Det finns en vällustig ironi i filmens cynism, enligt SvD:s kritiker.
The Happiest Man in the World
40-årige Asja träffar Zoran på ett speed dating-event i Sarajevo, och det visar sig att de har gemensama upplevelser från kriget. SvD:s kritiker ser en något tillspetsad film.
Fucking Bornholm
I den polska resekomedin ”Fucking Bornholm” har skilsmässor rubbat umgängeskretsens traditioner. SvD:s kritiker ledsnar på den präktiga tonen.
EO
”Eo” är ett slags tablåfilm där världen skildras genom en åsna och det den utsätts för. SvD:s recensent ser ett både sublimt och bestialiskt drama.
Saint Omer
En rättegång där kvinna står åtalad för att ha dränkt sin dotter är centrum för filmen ”Saint Omer”. Ett komplicerat kolonialt arv framträder, menar SvD:s recensent.
Infinity Pool
I skräckfilmen ”Infinity pool” skildras några miljardärers perversa subkultur. Filmen är fullproppad av idéer, men blir mest en effektfest, skriver SvD:s kritiker.
Corsage
I ”Korsett” följer vi en åldrande Elisabeth av Österrike under ett år av uppror och ätstörningar. Filmen blir för mycket av en fantasi, menar SvD:s recensent.
Close
Trettonåriga Léos och Rémis långa vänskap tar slut under oklara former efter en idyllisk sommar. SvD:s recensent ser en angelägen film om förhärskande normer.
Extrapolations
I antologiserien ”Extrapolations” möter vi olika personer som alla lever i en framtida klimatkris. Se de bästa avsnitten och skippa resten, menar SvD:s Anna Hellsten.
The Five Devils
I de franska alperna bor Vicky, som är exceptionellt doftkänslig. ”De fem djävlarna” är både ett relationsdrama och en mystisk fantasyfilm.
Gallery of God
I Konstabs satiriska film om konstvärlden blir Jeff Koons ballonghund ett mordvapen. ”Vernissage hos Gud” har en härlig gör det själv-estetik, skriver SvD:s kritiker.
Shazam! Fury of the Gods
När en gudastav stjäls från ett museum måste Billy Batson rädda världen. Men uppföljaren om syskonen som får krafter när de säger ”shazam!” är bara en genomsnittlig superrulle.
The Line
På grund av ett våldsamt gräl med sin mamma döms Margaret till besöksförbud. Filmen lämnar en med fler frågor än svar, menar SvD:s recensent.
The Good Boss
Julio Blanco är mån om att hans företag ska vara regionens allra förnämligaste. Komedin ”Världens bästa chef” skildrar storhetsvansinne i en ångestfylld småborgerlighet.
Den svenske filmskaparen David F Sandberg fortsätter sitt äventyr i Hollywood. Med mer än en miljard kronor till sitt förfogande har han regisserat ”Shazam! Fury of the gods”, och fått regitips av filmens superskurk: Helen Mirren.
Exodus
”Exodus” bygger på regissören Abbe Hassans egen historia som flykting från Libanon. Filmen har en fin, medmänsklig ton, menar SvD:s recensent.
The Inspection
25-årige Ellis French söker sig till marinkåren för att fly sitt liv som homosexuell. På vissa sätt är filmen som en antites till ”Top gun” menar SvD:s kritiker.
One Fine Morning
I Mia Hansen-Løves nya film följer vi Sandra genom hennes förälskelse och pappans demens. ”En vacker dag” visar att livet kan vara ljust även i sina mörkaste stunder.
TÁR
I Todd Fields nya film följer vi en världsberömd dirigents liv i New Yorks musikvärld. Filmen är mångskiktad intelligens översatt i filmrutor, skriver SvD:s recensent.
R.M.N.
Rumänska ”R.M.N. – kall vinter” speglar ett samhälle präglat av främlingsfientlighet i Transsylvanien. Det är ett fängslande drama, menar SvD:s kritiker.
Empire of Light
Sam Mendes nya film är både en kärlekshistoria och en hyllning till biografen. Men ”Empire of light” är för prydlig och saknar komplexitet, menar SvD:s kritiker
No Bears
I ”No bears” följer vi två parallella kärlekshistorier som ständigt motarbetas. Den iranska regissören Jafar Panahis nya är en film i inre exil, skriver SvD:s recensent.
Return to Seoul
Franska Frédérique reser till Seoul för att hitta sina biologiska föräldrar. SvD:s recensent ser en film som ständigt ändrar skepnad.
Women Talking
När det uppdagas att kvinnor i en koloni i Bolivia utsatts för våldtäkter under flera års tid tvingas de att rösta om framtiden. Filmen är rik på symbolik utan att bli mästrande, tycker SvD:s recensent.
Aftersun
Calum tar med sin dotter Sophie på en typisk chartervecka i Turkiet för att äntligen få umgås. Som skuggor i solskenet anas bara svärtan, skriver SvD:s recensent.
Ant-Man and the Wasp: Quantumania
I den tredje filmen om Ant-Man besöker han och hans gäng den oändliga kvantvärlden. Det är kul och nästan lite väl maxat, menar SvD:s recensent.
Godland
Prästen Lucas reser till Island under det sena 1800-talet med en kamera. Filmens längd och tempo får den bitvis att kännas som en utdragen skolavslutning, enligt SvD:s recensent.
Touching Freedom
I ”Touching freedom” följer vi Hussein och Jenkidar och deras upplevelser i Kobane 2014. ”Touching freedom” visar hur olika livets lott faller, skriver SvD:s kritiker.
Dogborn
I ”Dogborn” blir ett hemlöst tvillingpar indragna i en traffickinghärva. SvD:s kritiker tycker att det saknas en pusselbit.
The Fabelmans
”The Fabelmans” är både en berättelse om en filmskapares uppväxt och om Hollywood. SvD:s kritiker hyllar Spielbergs första självbiografiska film.
Tori and Lokita
Bröderna Dardennes nya film ”Tori och Lokita” är ytterligare en variation på temat solidaritet. Som alltid är det andlöst spännande, enligt SvD:s recensent.
One Day All This Will Be Yours
I ”En dag kommer allt det här bli ditt” åker Lisa från Stockholm till föräldrarna i Norrland. Hemvändarkomedin rymmer både lättsam humor och alldeles äkta sorg, skriver SvD:s recensent.
Farewell, Mr. Haffmann
I ”Farväl herr Haffman” möter vi en judisk juvelerare i Paris, 1941. Filmens intelligens och känslighet gör den sevärd, skriver SvD:s recensent.
Babylon
Efter ”La la land” gör Damien Chazelle ytterligare ett kärleksbrev till Hollywood. Behållningen i ”Babylon” finns i sidohistorierna och de delikata birollerna.
The Banshees of Inisherin
I veckan knep den hela nio Oscarsnomineringar. ”The banshees of Inisherin” är både hisnande vacker och rå.
The Estate
I komedin ”The estate” möter vi en familj som bråkar om hur den döda Aunt Hildas arv ska delas upp. Skådespelarna är bättre än manuset förtjänar, menar SvD:s kritiker.
För 80 år sedan höll nazisterna ett hemligt möte om hur Förintelsen skulle gå till. ”Wannsee 1942” är ett kusligt kammarspel som rekonstruerar händelserna.
Holy Spider
”Holy spider” handlar om iranske Saeed Hanaei som 2002 dömdes för mord på 16 kvinnliga sexarbetare. Ali Abbasi använder thrillern för att göra en samhällskritisk film, skriver SvD:s kritiker.
The Son
Florian Zellers uppföljare till ”The father” handlar om en sons kamp mot depression. Ta honom till en doktor, vill SvD:s recensent ropa.
Brighton 4th
Forne brottaren Kakhi reser från Georgien till New York för att besöka sin ekonomiskt utsatte son. Att se ”Brighton 4:e gatan” är som att flytta in i någon annans vardagsliv.
All the Beauty and the Bloodshed
Den amerikanska fotografen Nan Goldin porträtteras i en ny dokumentär som prisats i Venedig. I sex kapitel skildras Goldins bakgrund och konstnärskap samt engagemanget mot Oxycontin-familjen Sackler.
Rodeo
I franska ”Rodeo” skildras ett gäng extremsportande motorcyklister. Tilltalet är filmens stora behållning, skriver SvD:s recensent.
A Man Called Otto
Amerikanske Otto är på många sätt lik svenske Ove. Hanks blir dock aldrig lika kolerisk som Lassgård, skriver SvD:s kritiker.
The Colors of Fire
Efter att hon förlorat sin far och lurats på sin förmögenhet iscensätter vardagshjältinnan Madeleine en gruvlig hämnd. Franska ”Eldens färger” försöker uppdatera den gammaldags melodramen.
Decision to Leave
Ett fall med en död bergsklättrare blir så uppslukande att en mordutredare börjar spana på mannens änka – såväl dag som natt. Park Chan-wook som regisserade ”The handmaiden” nystar i ett mysterium med utsökt briljans.
The Worst Ones
RECENSION. Lise Akoka och Romane Gueret hittar själva sina skådespelare i franska förorter. Deras debutlångfilm ställer frågor kring det etiska i just detta, att jobba med unga i utsatta områden, för att ge filmen ett skimmer av autencitet.
Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody
RECENSION. Whitney Houstons liv har varit såväl höga toppar som djupa dalar, och oväntade sanningar har kommit fram först efter döden. Men spelfilmen om stjärnans liv lyckas med bedriften att inte väcka några känslor, skriver Julia Skott.
Nanny
Skräcken är både för tam och smakfull i ”Nanny” för att helheten ska funka. När slutet ska sys ihop anar man att både budgeten och idéerna tagit slut, skriver SvD:s recensent Anna Hellsten.
Yuku and the Flower of the Himalayas
”Yuku och fjällets blomma” är en fjäderlätt hyllning till skratt och sång. Carpe diem finns här så det räcker och blir över – och över lag är den rätt fint tecknad, skriver recensent Jon Asp.
Avatar: The Way of Water
Det som krävs för att folket ska lämna streamingsoffan för en ganska enkel sci-fi-historia är rimligtvis något spektakulärt. På sätt och vis uppfyller ”Avatar: The way of water” den kravspecifikationen.
Terrifier 2
Om vi ska vara helt ärliga så framstår de vidriga våldshandlingarna i ”Terrifier 2” blott som kvinnohatande nördars hämndfantasier mot den sortens tjejer som avfärdat dem, skriver SvD:s recensent Jakob Åsell.
White Noise
Den mest underhållande sekvensen kommer tyvärr i eftertexterna. Som kommentar till ett kicksökande konsumtionssamhälle är det en betydligt mer effektiv scen än de två timmar som föregått den, skriver SvD:s recensent Anna Hellsten.
Broker
”Min vackra stjärna” får aldrig aldrig något riktigt känslomässigt ankare: det hade den behövt för att kompensera för de lite väl osannolika inslagen i den trassliga berättelsen, skriver SvD:s recensent Julia Finnsiö.
Lady Chatterley's Lover
Det fanns en berättelse här – istället har Netflix fått ”Lady Chatterleys älskare” till en platt otrohetshistoria i glansig förpackning, skriver SvD:s recensent Julia Skott.
Superheroes
Kärlekens hjältar” är dröjande, vemodig, inte lika mörk som parmiddagshaveriet i ”Vad döljer du för mig?” från härom året. Där ljög man energiskt, här försöker man, skriver SvD:s recensent Jan Söderqvist.
Slow Horses
Series • 2022 -
”Slow horses” säsong 2 får en femma i betyg av SvD:s recensent Jan Söderqvist. Men för en scen har han en invändning. ”Det här är genremässigt nonsens som ’Slow horses’ inte behöver”, skriver han.
Long Live the Bonus Family
SvD:s recensent Karoline Eriksson ger lägsta möjliga betyg till ”Länge leve Bonusfamiljen”. Det är, ursäkta den krampaktigt samtida liknelsen, som om en AI-robot hade framställt ett långfilmsmanus utifrån informationen i tv-serien, skriver hon.
Violent Night
Så länge ingen stannar upp för en dialog så funkar den hjärndöda men småcharmiga smällkaramellen ”Violent night” utmärkt att smälta julmaten framför, skriver SvD:s recensent Jakob Åsell.
Guillermo del Toro's Pinocchio
Den som sparade pengarna i väntan på Guillermo del Toros ”Pinocchio” i stället för att bränna dem på Disneys spelfilm som kom tidigare i höst gjorde ett smart val, konstaterar SvD:s Erika Hallhagen.
Call Jane
”Call Jane” är en vällovlig och välspelad påminnelse om en fruktansvärd tid, skriver SvD:s recensent Jeanette Gentele.
Emily
Det kan tyckas vara ett riskabelt val att ta ett så drastiskt kliv ut i fiktionen och fantasin som regissören gör. Men köper man den premissen är ”Emily” en vacker och välfungerande film, skriver SvD:s recensent.
The Woman King
Kritiken mot hur ”The woman king” förhåller sig till historiska fakta står tyvärr i vägen för filmens positiva sidor. Men recensent Karoline Eriksson tror sig ha en lösning för den som ändå vill se den.
Ali Abbasis seriemördarthriller ”Holy spider” får Bronshästen, det finaste priset på Stockholms filmfestival. – Det här hade jag inte räknat med, faktiskt. Alla andra och bättre regissörer kanske har gjort för många filmer för att vara berättigade, säger han och skrattar.
Bones and All
”Bones and all” tar sig själv på enormt stort allvar, och det är både dess styrka och svaghet, skriver SvD:s recensent Anna Hellsten.
Mother and Son
”Mor och son” blir aldrig långsam, tack vare skådespelarnas otvungna utstrålning och det rörande och fängslande i deras historia, skriver SvD:s recensent Julia Finnsiö.
All of Our Heartbeats Are Connected Through Exploding Stars
Det är ett slags allkonstverk om förlust och fortlevnad. Det är behagligt att se på och bitvis rätt tankeväckande, skriver SvD:s recensent Karoline Eriksson.
Cairo Conspiracy
”Boy from heaven” lever och andas i sina miljöer och sin atmosfär. Och i Fares Fares trötta ögon, skriver SvD:s recensent Jan Söderqvist.
She Said
”She said” är en rafflande och viktig berättelse, men gör det kanske lite väl lätt för sig genom att använda dussinthrillerns grepp, skriver Erika Hallhagen.
Maigret
Patrice Leconte tar sig manusmässiga friheter som i det långa loppet blir för magstarka och faller utanför ramen för ”Maigret” tycker SvD:s recensent Jan Söderqvist.
Rose
”Rose” lyfter inte till några svindlande höjder av filmskapande. Men den har kvaliteter som räcker långt på filmduken, tycker SvD:s recensent Julia Finnsiö.
Black Panther: Wakanda Forever
Den når inte ända upp till samma nivå som den första filmen höll, men ”Black panther: Wakanda forever” är inte långt därifrån, tycker SvD:s recensent Julia Skott.
Skräckfilmen ”Terrifier 2” har slagit ned som en bomb i USA. Biobesökare uppges svimma och spy av vissa, minst sagt blodiga, scener i den. Så vad är tjusningen?
Peter von Kant
I ”Peter von Kant” är tårarna desamma som i förlagan, men ändå inte. SvD:s recensent Jan Söderqvist ser en film där ironiska glimtar i ögat snabbt flimrar förbi här och var.
Maya Nilo (Laura)
Att lyssna på oavbrutet gräl i film är lika tråkigt som i verkligheten, tycker SvD:s recensent Jeanette Gentele. Men i slutet av ”Maya Nilo” anas en ljusning.
Cinema Sabaya
”Film för nybörjare” är mer än ett kärleksbrev till filmen, tycker SvD:s recensent Julia Skott. Den är också ett kärleksbrev till kommuntanter som får utrymme och luft att uttrycka sig.
Feed
Det blev ingen svensk motsvarighet till ”The blair witch project”. ”Feed” är snarare mer besläktad med spåndumma sommarlovsskräckisar, tycker SvD:s recensent Jakob Åsell.
Bros
”Bros” är inte riktigt som andra romcoms – här är det inte helt givet att paret är självklara för varandra, skriver SvD:s recensent Anna Hellsten.
Daughters
”Döttrar” är en dokumentär som hela tiden rör vid smärtpunkter, där sorgen får vara precis så oredigerad som den är i verkliga livet. Och precis alla bör se den.
The Year I Started Masturbating
Vadan denna sadism? frågar sig SvD:s recensent Jan Söderqvist. Regissörens omilda behandling av sin protagonist kan inte gärna vara oavsiktlig.
Black Adam
Är ”Black Adam” värd att se? Jovars, tycker SvD:s recensent Julia Skott. Men hon hade gärna sett att Dwayne Johnson fick mer att göra.
Farha
Den jordanska regissören Darin Sallam gifter samman en coming of age-berättelse med en krigsskildring. Men trots det starka temat saknar handlingen det historiska perspektiv som tidigare verk om staten Israels uppkomst har.
Amsterdam
Idén och den omfångsrike ensemblen är lockande, men den knöliga intrigen hindrar filmen från att lödas ihop till en helhet, skriver SvD:s recensent Anna Hellsten.
Love Proof
Splatter-inslaget muntrar upp, men det är verkligen spiken i kistan för helhetsintrycket i ”Kärleksbevis”, tycker SvD:s recensent Karoline Eriksson.
Hilma
Det finns en vacker tanke med ”Hilma”, men filmen har problem. Den har svårt att röra sig bortom den biografiska filmens mer traditionella marker, skriver SvD:s recensent Jon Asp.
Mrs. Harris Goes to Paris
Storyn håller varken på längden eller tvären i ”Mrs Harris goes to Paris”, tycker SvD:s recensent Jeanette Gentele. Men lite gulligt är det ändå.
Both Sides of the Blade
Regissören Claire Denis och skådespelaren Juliette Binoche gör ännu en film ihop. Men ”Kärlekens labyrinter” är i jämförelse med de senaste årens ”High life” och ”Let the sunshine in” en parentes.
Crimes of the Future
I ”Crimes of the future” är kirurgin det nya sexet, enligt SvD:s recensent Jan Söderqvist, som ser en film där David Cronenbergs inarbetade idéer kokar torrt.
Triangle of Sadness
En av årets mest hajpade svenska filmer ska nu visas i biosalongerna. ”Triangle of sadness” är rolig och tankeväckande, men tyvärr inte på den nivån som den nog är tänkt att vara, tycker SvD:s recensent Karoline Eriksson.
Vortex
”Vortex” har egentligen bara en enda harmonisk stund, sedan rör sig kameran med en lätt olycksbådande känsla. Avgrunden är alltid nära med Noé. Det skriver SvD:s recensent Jon Asp.
See How They Run
Det vore snällt att säga att filmmakarna inte tar sig själva på för stort allvar, tycker SvD:s recensent. Och att komedin ”See how they run” inte blir roligare är märkligt med tanke på namnen bakom.
Smile
Vi får precis det vi förväntar oss i skräckfilmen ”Smile”. SvD:s recensent Jakob Åsell ser en film vars berättelse döljs av klyschor och för stora ambitioner.
After Yang
”After Yang” är en vacker, men stillastående skildring om livets mening i den högteknologiska världen. SvD:s recensent ser en film där slutet kommer allt för snabbt.
Moonage Daydream
SvD:s recensent Andres Lokko blir fullständigt uppslukad av dokumentären ”Moonage daydream” om David Bowie. När han ser den för andra gången får han hålla sig för att inte brista ut i gråt.
Burn All My Letters
Alex Schulmans bok ”Bränn alla mina brev” har blivit film. SvD:s recensent Karoline Eriksson ser en film som, trots många vackra skildringar, har svårt att göra henne riktigt berörd.
Don't Worry Darling
Den stjärnspäckade filmen ”Don’t worry darling” skapade rubriker långt innan den nådde duken. SvD:s recensent ser en film som aldrig riktigt uppnår de stora ambitionerna.
Bodies Bodies Bodies
”Bodies bodies bodies” är som ett avsnitt av ”Girls” korsat med ”Scream”. Med allt vad det innebär av självironi och självbelåtenhet, på gott och ont. Julia Skott ser en biofilm som tappar poäng på sin egen proffsighet.
Official Competition
Miljardären Humberto Suárez vill lämna något bestående efter sig. Genom att göra en långfilm tänker han köpa sig beundran och respekt. ”Official competition” är en utsökt sötsur komedi.
Where the Crawdads Sing
Filmatiseringen av ”Där kräftorna sjunger” är obegripligt grov och grym för den som inte har läst bästsäljarromanen. Men bokens hardcorefans kommer nog att bli tillfredsställda, tror Anna Hellsten.
Nope
Hollywoods skuggsida utgör kuliss i Jordan Peeles ufo-västern ”Nope”. Fem år efter den Oscarsbelönade debutfilmen ”Get out” tycks regissören brottas med en krampaktig iver att överträffa sig själv.
Göta kanal 4 - Tårkanalen
Movie • 2010
”Göta kanal 4” är ett slags sexfri porr – enkel behovstillfredsställelse förklätt till dramatik. Anna Hellsten ser filmen och skattar mest åt en toalettscen från en båtreling.
Nitram
”Nitram” skildrar förloppet som ledde fram till massakern i Port Arthur på Tasmanien 1996. Det återhållsamma dramat är en nyanserad karaktärsstudie som är omöjlig att titta bort från.
Lightyear
Buzz Lightyear från klassikern ”Toy story” är tillbaka men i en tråkigare version. Pixar som levererat många guldkorn de senaste åren når för ovanlighetens skull inte upp i nivå.
Top Gun: Maverick
1986 skrek biopubliken redan när Tom Cruises namn syntes i förtexterna av ”Top Gun”. För att ha utbyte av uppföljaren måste man nog ha en intensiv relation till ettan eller tycka flygscener är det bästa som finns.
Unclenching the Fists
I en gudsförgäten rysk håla bor tonårstjejen Ada, djupt traumatiserad från ett gisslandrama, med en oförstående familj. Cannes-prisade ”Frigörelsen” är en mörk och omskakande filmupplevelse.
Everything Everywhere All at Once
I en film där alternativa handlingar fortsätter att spelas upp utan finess blir storyn rätt ointressant för den som tittar. Allting är bara fluffigt, ytligt och utan mening, skriver SvD:s recensent.
Diorama
Det färgstarka relationsdramat ”Diorama” är ambitiöst och lekfullt. Men trots att Tuva Novotny har en uppenbar talang för personregi är det svårt att uppbåda engagemang för filmens kärlekspar.
The Essex Serpent
Series • 2022 - 2022
Vindpinade kustvyer och omöjliga kärlekshistorier ryms i detta förföriskt vackra kostymdrama där Claire Danes gör huvudrollen. Den starkast lysande stjärnan är dock Tom Hiddleston.
To Chiara
Det börjar trevande, men till slut får filmen ”A Chiara” en riktning. Regissören Jonas Carpignano fortsätter att utforska livet i Kalabrien och nu skildrar han en familj i sönderfall genom dotterns ögon.
Cyrano
Peter Dinklage är den stora behållningen i den nya musikalversionen av ”Cyrano”. Han lyser i rollen som den missförstådde, kärlekstörstande antihjälten.